1. Kort om beredskabsplaner
En beredskabsplan for det enkelte vandværk skal udarbejdes i henhold
til Beredskabsloven (Lovbekendtgørelse nr. 660 af 10. juni 2009)
Beredskabsplanen for et vandværk har til formål at kunne opretholde
vandværksdrift i forskellige former for krisesituationer, hvor
forbrugerne skal sikres tilstrækkeligt og hygiejnisk
tilfredsstillende drikkevand.
Denne beredskabsplan er udarbejdet af (navn) vandværk. Det er
vigtigt, at beredskabsplanen løbende holdes opdateret. Dette gælder
især oplysninger på den eksterne telefonliste (myndigheder,
laboratorier, rådgivere, smed, elektriker etc.), og den interne
telefonliste (bestyrelse, vandværkspasser, følsomme forbrugere
etc.), samt alarmeringsplanen (hvem skal kontaktes og hvem gør
det?). Formanden har ansvaret for, at beredskabsplanen opdateres
mindst én gang årligt. Desuden har formanden ansvaret for, at
beredskabsplan og opdateringer udsendes til relevante brugere.
2. Forbyg uheld
Det, at undgå uheld og lave forebyggende vedligeholdelse på
vandværket er mindst lige så vigtigt, som at have en beredskabsplan.
Derfor bør bestyrelsen i samarbejde med vandværkspasseren sikre en
optimal drift af vandværket.
Det er derfor en god ide enten selv at gennemgå hele vandværket med
kritiske øjne, eller få et professionelt firma til at udarbejde en
tilstandsvurdering af vandværket, så bestyrelsen bliver gjort
opmærksom på fejl og mangler, der bør rettes for at reducere
risikoen for uheld og forurening mest muligt.
Herunder findes en liste over forskellige punkter, som bestyrelsen
bør overveje nærmere i forbindelse med den forebyggende
vedligeholdelse. I papirudgaven er der desuden plads til at
vandværket selv kan tilføje yderligere punkter, som er vigtige.
Kontrolliste til forebyggende vedligeholdelse |
Plan for egenkontrol og indsamling af nøgletal |
Plan for løbende tilstandskontrol |
Årlig tilstandsrapport og handlingsplan |
Komponentliste og logbog for vandværkets komponenter |
Vurdering af arbejdsplads-forhold |
Vurdere og benytte alle analyser (fx med "Analyser på
Internettet) |
Aftale om samarbejde med andre vandværker i
nødsituationer |
Samarbejde i kontaktudvalg |
Overveje muligheder for nødforbindelse (fx udlægning af
nødledning til nabovandværk) |
Opdateret plan over ledningsnet, ventiler, stophaner
m.m. |
3. Generel ansvarsfordeling
Vandværkets bestyrelse har det generelle ansvar overfor forbrugerne
mht. levering af tilstrækkeligt og rent drikkevand.
I alle former for beredskabssituationer er der kun én person fra
vandværket som har det overordnede ansvar, og som kontakter
relevante myndigheder og presse. Af listen her fremgår
prioriteringen af den ansvarlige:
1.
Formand |
2. Næstformand |
3. Kasserer |
Dvs. hvis formanden er tilstede er kun han/hun den ansvarlige og den
der udtaler sig, og hvis ikke han/hun er tilstede overgår ansvaret
til næstformanden osv.
Desuden er det formanden i samråd med bestyrelsen, som har ansvaret
for at vurdere situationens alvor og tage stilling til, om det er en
opgave, hvor kommunens beredskab skal inddrages (en
beredskabssituation), eller om vandværket selv kan løse problemerne
(en driftsforstyrrelse). Bestyrelsen er politikere, og skal beslutte
og fordele, men ikke udføre de konkrete opgaver i en
beredskabssituation.
I alvorlige situationer (fx en truet forsyningssituation eller en
egentlig krisesituation) kontaktes enten Odense Kommune, Landbrug og
Grundvand eller kommunens beredskabschef straks, og herefter har
han/hun det overordnede ansvar for det videre forløb, herunder også
nedsættelsen af en beredskabsgruppe. Denne gruppe skal som minimum
altid bestå af en repræsentant for vandværket og en fra kommunen,
samt embedslægen.
Embedslægen er kommunens rådgiver og bistår med vurderingen af de
sundhedsmæssige konsekvenser. I situationer, hvor der er tale om
forurening af drikkevandet, skal embedslægen altid inddrages.
Vurdering af hvorvidt vandet er sundhedsfarligt skal altid foretages
i samarbejde med embedslægen.
4.
Generel handling i beredskabssituationer
Bevar ro og overblik i situationen og følg retningslinjerne i
beredskabsplanen. En udgave af beredskabsplanen findes på
vandværket. Desuden er det vigtigt at bruge SUND FORNUFT i alle
situationer.
En hurtig alarmering og uddelegering af opgaver til de
driftsansvarlige på vandværket er vigtig i alle
beredskabssituationer. Opgaverne uddelegeres af bestyrelsen og evt.
beredskabschefen til VVS-mester, elektriker og entreprenør.
I hver eneste beredskabssituation (fx lækage, brand, strømudfald,
akut forurening af kildeplads og forurening af forsyningsanlægget)
noteres hele situationsforløbet i en logbog (se eksempel bagest i
beredskabsplanen) med tid og initialer samt udførlig beskrivelse og
stedbetegnelse. Dette er af betydning for evt. senere
efterforskning, til hjælp for forsikringsselskab samt politi eller
anden myndighed.
Forsikringsselskabet underrettes i alle former for
beredskabssituationer til brug i senere forsikringssager.
|